دانشگاه خوارزمی
   صفحه اصلی      اعضای دانشکده      English
 
مرتبه علمی:

دانشیار

مسئولیت اجرایی: مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی

آدرس:

  تهران، خیابان شهید مفتح، دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، گروه کتابداري و اطلاع رساني 

 کرج – خیابان شهید بهشتی – دانشگاه خوارزمی- دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، گروه کتابداري و اطلاع رساني - کد پستی 37551-31979

تلفن:

02188321311       026-34579600

آدرس پست الکترونيک:

mansourian  at  khu.ac.ir

صفحه اينترنت شخصی:

    http://cvs.khu.ac.ir/yazdan.htm

سوابق تحصیلی
دکتری:

علوم کتابداري و اطلاع رساني از دانشگاه شفيلد انگلستان (مهر1381 –  آذر 1385)   عنوان رساله:  پيدايي اطلاعات در محيط وب و بررسي موفقيت و شکست در بازيابي اطلاعات از نظر کاربران نهايي، به راهنمايي پروفسور نايجل فورد و مشاوره شيلا وبر.

کارشناسی ارشد:

علوم کتابداري و اطلاع رساني از دانشگاه فردوسي مشهد (مهر 1377 -  دي 1379)  عنوان پايان نامه: بررسي ميزان و عوامل موثر بر رضايتمندي استفاده کنندگان از خدمات اطلاع رساني رايانه اي در کتابخانه هاي دانشگاه فردوسي مشهد، به راهنمايي دکتر اسدالله آزاد و مشاوره دکتر محمد حسين دياني.

کارشناسی:

مهندسي کشاورزي گرايش زراعت و اصلاح نباتات از دانشگاه گيلان (مهر ماه 1370 - شهريور 1374).

افتخارات
  • اخذ بورس تحصيلي دوره دکتري علوم کتابداري و اطلاع رساني از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ( آزمون اعزام  به خارج سال 1380)
  •  يکی از پژوهشگران برگزيده دانشگاه تربيت معلم در زمينه ارائه مقاله در همايشهای بين المللی (به مناسبت هفته پژوهش، آذر ماه 1388)
  • جايزه هزينه سفر، ثبت نام و شرکت در همايش سالانه متخصصان بازيابي اطلاعات اروپا در دانشگاه امپريال کالج لندن (1385)
  • جايزه هزينه شرکت در کارگاه آموزشي روشهاي پژوهش کمي در مطالعات اينترنتي، دانشگاه ويلز، ارديبهشت 1385.
  • جايزه سوم مقالات برتر مسابقه مقاله نويسي از کميته بهره وري دانشگاه فردوسي مشهد، بهار 1380.
سمت های اجرایی
  • عضو هيئت علمي دانشگاه خوارزمی (تربيت معلم تهران) (از بهمن 1385 تا کنون)
  • مدير گروه کتابداري و اطلاع رساني دانشگاه خوارزمی (از بهمن 1387 تا آبان 1390)
  • رئيس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه (از مهر 1390 - مهر 1392)
  • مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی (از آبان 1392 - ادامه دارد)
زمینه های پژوهشی

روش پژوهش، رویکرد کیفی در پژوهش، نظریه پردازی داده بنیاد، نگارش علمی، تعامل انسان و اطلاعات، مباني ذخيره و بازيابي اطلاعات الکترونيکي، وب پنهان و دسترس پذيري اطلاعات در محيط وب،‌ تعامل انسان و كامپيوتر، موتورهاي كاوش،‌ فرايند جستجو، كتابخانه هاي ديجيتالي،‌ خودکار سازي کتابخانه ها، آموزش الكترونيكي، مطالعه رفتارهاي اطلاع يابي كاربران در اينترنت،‌ سواد اطلاعاتي و آموزش كاربران  كتابخانه،  رويكرد آموزشي در كتابداري و اطلاع رساني، يادگيري مبتني بر پرسش، اقدام پژوهي‌، رویکرد مبتنی بر گواه و مطالعات موردي .

تدريس
اصول و مباني علم اطلاعات و دانش شناسی، روش تحقیق، آئین نگارش علمی، سواد اطلاعاتی، مدیریت دانش، نظریه های رفتار اطلاعاتی، بانكها و پايگاههاي اطلاعاتي،‌ مرجع شناسي عمومي، مرجع‌شناسی تخصصي، اصول كار مرجع، مواد و خدمات كتابخانه براي كودكان و نوجوانان، ذخيره و بازيابي اطلاعات الكترونيكي، ساختمان و تجهيزات كتابخانه، مديريت كتابخانه و مجموعه سازي منابع، خدمات کتابخانه، مدیریت آرشیو، مهارتهاي بازيابي اطلاعات در منابع علمي، آمار و احتمالات مقدماتی، و مبانی سازمان و مدیریت.
تجارب کاری
  • سرپرست مرکز اطلاعات و مدارک علمی ايران در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ايران (شهريور 1390 تا دی 1390)
  • مشاور اطلاع رسانی رئيس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ايران (از دی 1390 - ادامه دارد)
  • مسئول کميته پژوهش انجمن کتابداري و اطلاع رساني ايران (از فروردين 1386 تا فروردين 1389)
  • عضو هيئت مديره انجمن کتابداري و اطلاع رساني ايران (از اسفند 1385 تا فروردين 1389)
  • عضو شوراي کتابخانه دانشگاه تربيت معلم تهران (از دي 1386 تا کنون)
  • عضو کميته فني اطلاع رساني مرکز تحقيقات کشاورزي وزارت جهاد کشاورزي (از آبان 1386 تا کنون)
  • عضو شورای پژوهش گروه ترويج علم، مرکز تحقيقات سياستهاي علمي کشور (از فروردين 1388 تا فروردين 1390)
  • مدرس مدعو در دانشگاه علوم پزشکي ايران (از مهر 1386 الي بهمن 1386)
  • مدرس مدعو گروه علوم کتابداري و اطلاع رساني دانشگاه شفيلد (مهر 1382 الي آذر 85)
  • کارشناس ارشد کتابداری  در کتابخانه مرکزي دانشگاه شفيلد (شهريور 1385 الي آذر 1385)
  • کتابدار آموزشي در کتابخانه آموزشگاهي شفيلد کالج (اسفند 1384 الي مرداد 1385)
  • متخصص اطلاع رساني مديريت روابط عمومي و بين الملل شهرداري مشهد (خرداد 79 الي مهر 81)
  • مسئول اطلاع رساني و مدير سايت کتابخانه مرکزي دانشگاه فردوسي ( شهريور 1378 الي خرداد 79)
  • کتابدار مرجع و متخصص موضوعي در کتابخانه مرکزي دانشگاه فردوسي (مهر 1377 الي شهريور 1378)
  •  سوابق فعاليتهاي انتشاراتي

    • عضو هیئت تحریریه مجله علمی پژوهشی «برنامه ریزی درسی: نظریه و عمل». (از مرداد 91 تا کنون)
    • عضو هيئت تحريريه کتاب ماه کليات وابسته به خانه کتاب (از تير 1386 تا کنون)
    • عضو هيئت تحريريه مجله  Evidence Based Library and Information Practice  دانشگاه آلبرتا، کانادا ( از اسفند 84 تا کنون)
    • عضوهيئت تحريريه  The Journal of Paramedical Sciences (يکی از مجله های علمی پژوهشی دانشگاه شهيد بهشتی به زبان انگليسی)
    • مدير داخلي فصلنامه روانشناسي و اطلاع رساني دانشگاه تربيت معلم تهران (فروردين 1386 تا فروردين 1387)
    • عضو هيئت تحريريه مجله وبولوژي Webology (از تابستان 1383 تا تابستان 1386)
    • داور تعدادي از مجلات بين المللي در حوزه کتابداري و اطلاع رساني نظير: IILR  و JSIS&T
    • داور تعدادي از مجلات فارسي در حوزه کتابداري و اطلاع رساني نظير فصلنامه کتاب، مجله علوم و فناوري اطلاعات، و فصلنامه تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي.
    آثار منتشر شده
    1.   کتابهاي فارسي

    •  منصوريان، يزدان (1389) مبانی نگارش علمی. تهران: نشر کتابدار.  (خبر انتشار در خبرگزاری کتاب ايران) و (خبر انتشار در ليزنا)، چاپ اول آبان 89 ،چاپ دوم دی 89  و چاپ سوم 91.
    • فتاحي، رحمت الله و منصوريان، يزدان (1381). مديريت نشريه هاي ادواري: جنبه هاي نظري و کاربردي گزينش، فراهم آوري، سازماندهي و ارائه خدمات. تهران: دبيزش.

        گزيده اي از مقاله هاي فارسي 

    1. کیانی، معصومه و منصوریان، یزدان (1392) بازیابی اطلاعات تصویری حوزه سلامت در وب از دیدگاه متخصصان علوم پزشکی: یک مطالعه کیفی. نشریه مدیریت سلامت،  دوره 16، شماره 3، پیاپی 53.
    2. منصوريان يزدان، علی پور اميد، قربانی بوساری رقيه. (1392) نگرش دانشجويان و دانش‌آموختگان دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی درباره چشم‌انداز فرصت‌های شغلی اين رشته. فصلنامه مطالعات ملي كتابداري و سازماندهي اطلاعات. دوره 24، شماره 1، ص.150-165.
    3. نوذری سودابه، حری عباس، حريری نجلا، منصوريان يزدان. (1392) تحليل استنادی منابع کتاب‌‌ها درباره حافظ. فصلنامه مطالعات ملي كتابداري و سازماندهي اطلاعات. دوره 24، ش. 1، ص.52-75
    4. منصوریان، یزدان (139۱) صد ویژگی مجله‌های خوب و خواندنی، کتاب ماه کلیات، دوره، 16، ش. 1، پی‌درپی 181، ص. 77-82.
    5. منصوریان، یزدان (1391) ترمیم شکاف دیجیتالی با گسترش خدمات آموزشی و فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی، پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، دوره 2، شماره 1، ص. 127-138.
    6. منصوریان، یزدان (139۱) هفتاد نکته کاربردی در پژوهش کیفی، کتاب ماه کلیات، دوره 15، شماره 8. پی‌درپی 176.
    7. منصوریان، یزدان؛ علی‌پور، امید (1392) تحلیل موضوعی و روش‌شناختی پايان‌نامه‌هاي كارشناسي ارشد علوم اجتماعي در دانشگاه گيلان. کتاب ماه علم اجتماعی، سال 17، ش. 1، ص. 70-79.
    8.   مکتبی‌فرد، لیلا و منصوریان، یزدان (1391) تبارشناسی پژوهش‌های ادبیات کودکان از منظر روش‌شناختی. مطالعات ادبیات کودک، دوره 3، ش. 1، ص. 152-137. 
    9. کرد، مژگان؛‌ عطاران، محمد و منصوریان،‌ یزدان (1391) بررسی تجربه دبیران زن از ایفای همزمان نقش کار – خانواده و تاثیر آن بر چگونگی تدریس آنها. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان، دوره 10، ش. 1،‌ ص. 148-125.
    10. منصوریان، یزدان (1390). صد شغل برای کتابداران: پست‌های سازمانی نوین در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی. مجله مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. دوره 22، ش. 3، ص. 103-89.
    11. منصوریان، یزدان (1390) پرسش‌های متداول دربارهء مطالعه. جهان کتاب، ش. 269 268، شهریور و مهر 90، ص. 11- 9.
    12. منصوریان، یزدان (1390). فرازها و فرودها در فرآیند داوری، کتاب ماه کلیات، دوره 14، ش. 11، پی‌درپی، 167، ص. 69-64.
    13. منصوریان، یزدان (1390). گرایشهای تحصیلی تخصصی و بین رشته ای در آموزش علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی. کتاب ماه کلیات، دوره 14، ش. 6، ص. 63-58.
    14. منصوریان، یزدان (1390). هفتاد عنصر ضروری در وبگاه کتابخانه‌های دانشگاهی، کتاب ماه کلیات، ش. 164، ص. 63-58.
    15. منصوریان، یزدان. (1389). پنجاه محور پژوهشی در مطالعات علم سنجی. کتاب ماه کليات،  ش 154، ص.  71-64.
    16. منصوریان، یزدان (1389). کتابخانه نهادی فراتر از ساختمان آن: طبقه‌بندی خرد و کلان کتابخانه‌ها. کتاب ماه کلیات. ش 158، دوره 14، ش. 2، ص. 85-76.
    17. منصوريان، يزدان (1389). صد نکته در پايان نامه نويسي. کتاب ماه کليات،  شماره 151، دوره 13، ش. 7، ص. 93-78.
    18. منصوريان، يزدان (1388). اميدها و ترديدهاي پژوهشگران به رويکرد کيفي در فرايند پژوهش، کتاب ماه کليات،  شماره 147، دوره 13، ش. 3، ص. 65-60.
    19. منصوريان، يزدان (1388). "صد ويژگی يک مقاله علمي - پژوهشي خوب". کتاب ماه کليات. دي ماه 88. شماره 154، ص. 77-66.
    20. منصوريان، يزدان (1388). "جاي خالي مرجع نگاري در درسهاي مرجع شناسی". کتاب ماه کليات. مهر 88، شماره 142، ص. 69-66.
    21. منصوريان، يزدان. (1388). "صد جستار بنيادی در کتابداري و اطلاع رساني". کتاب ماه کليات.  خرداد 88، شماره 138، ص.  75-62.
    22. منصوريان، يزدان. (1387). "صد ويژگی يک کتابخانه دانشگاهي خوب". کتاب ماه کليات. خرداد 87، شماره 126، ص. 16-24.
    23. منصوریان، یزدان. (1387) معیارهای ارزیابی عمومیت و کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومی. شیرازه، سال اول شماره 3.
    24. منصوريان، يزدان (1386). "گراندد تئوري: نظريه سازي استقرايي بر اساس داده هاي واقعي". فصلنامه تعليم و تربيت.
    25. منصوريان، ‌يزدان . (1384). "تدوين مدل اطلاع يابي كاربران در محيط وب پنهان: مراحل مقدماتي".  فصلنامه كتاب.  شماره 63. ص.75-86.
    26. منصوريان، ‌يزدان. (1383) . "اينترنت پنهان و منابع اطاعاتي نهفته در اعماق نامرئي شبكه جهانگستر وب". فصلنامه كتابداري و اطلاع رساني. شماره 25. ص. 25-42.
    27. منصوريان، يزدان . (1382)"وب پنهان چيست و چه اهميتي دارد؟" نما: مجله الكترونيكي پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران. دوره دوم، شماره اول.
    28. منصوريان، يزدان. (1382). "مروري بر پژوهشهاي کاربر مدار در مطالعات بازيابي اطلاعات مبتني بر وب" فصلنامه كتابداري و اطلاع رساني. جلد ششم شماره اول. ص. 1-22.  
    29. منصوريان يزدان. (1382)."عوامل موثر بر جستجو و بازيابي اطلاعات در شبکه جهانگستر وب" نشريه الکترونيکي کتابدار. دوره 2 ش.2
    30. منصوريان يزدان. (1382). "دروازه هاي اطلاعاتي کتابداري و اطلاع رساني" خبرنامه انجمن کتابداري و اطلاع رساني ايران، 1 ش 5. ص. 23-27.
    31. منصوريان، يزدان. (1379). "ويژگيهاي وب سايت کتابخانه ها در اينترنت. فصلنامه پيام کتابخانه". جلد دهم شماره چهارم. ص. 10-17.
    32. منصوريان، يزدان. (1379). "بررسي ميزان و عوامل موثر بر رضايتمندي استفاده کنندگان از خدمات اطلاع رساني رايانه اي در کتابخانه هاي دانشگاه فردوسي، فصلنامه كتابداري و اطلاع رساني، جلد 3،  ص. 37-58.
    33. منصوريان، يزدان. (1379). "مروري بر مفهوم و سنجش رضايت استفاده کنندگان در پژوهشهاي کتابداري و اطلاع رساني". پيام کتابخانه. ج 11، ش 1 . ص. 34-41.
    34. آزاد، اسدالله و منصوريان، يزدان. (1380)."نگاهي به عناوين پايان نامه هاي دکتري کتابداري و اطلاع رساني بين سالهاي 1994 تا 1999". مجله کتابداري دانشگاه تهران. جلد 35 شماره 37 ص. 85-101.
    35. منصوريان، يزدان. (1379). "طرح پيشنهادي تدوين چکيده نامه کتابداري و اطلاع رساني ايران". فصلنامه پيام کتابخانه. جلد 10، شماره سوم . ص. 69-72.
    36. منصوريان، يزدان. (1377). "مجله هاي الکترونيکي تمام متن کتابداري و اطلاع رساني در اينترنت". فصلنامه كتابداري و اطلاع رساني، جلد دوم، شماره چهارم. ص. 39-59.

    مقاله ها در مجله های بين المللی

     

      Mansourian, Y. (2010). A Qualitative Case Study on LIS Students’ Writing Skills. Informology, Vol. 8, No. 3 PP. 171-189. 

     Mansourian, Y. (2010). Evolving Perceptions of LIS Students about their Discipline: An Action Research with Inquiry-based Learning Approach, Library Review,Vol. 59 No. 3, pp. 185-197.

     Mansourian, Y. (2008). "Contextual elements and conceptual components of information visibility on the Web. Library Hi Tech. Vol. 26 No. 3, pp. 440-453.

    Mansourian, Y. (2008). "Keeping a learning diary to enhance researchers’ understanding of and users’ skills in web searching". Library Review, Vol. 57, No. 9, pp. 690-699.

    Mansourian, Y. (2008). Web search efficacy: definition and implementation”.  Aslib Proceedings, Vol. 60, No. 4, pp. 349-363.

    Mansourian, Y. (2008). Exploratory nature of and uncertainty tolerance in qualitative research”. New Library World, Vol. 109 No. 5-6, pp. 273-286.

    Mansourian, Y. (2008). Contextualization of Web searching: a Grounded Theory approach”. Electronic Library, Vol. 26 No. 2, pp. 202-214.

    Mansourian, Y. (2008). “Coping strategies in Web searching”. Program: Electronic Library and Information Systems. Vol. 42 No. 1, pp. 128-39.

    Mansourian, Y., Ford, N., Webber, S. Madden, A. (2008). "An integrative model of 'information visibility' and 'information seeking' on the Web". Program: Electronic Library and Information Systems. Vol. 42 No. 4, pp. 402-417.

    Mansourian, Y. and Ford, N. (2007). “Web searchers’ attributions of success and failure: an empirical study”. Journal of Documentation, Vol. 63 No. 5, pp. 659-679.

    Mansourian, Y. and Ford, N. (2007). Search persistence and failure on the Web: a “bounded rationality” and “satisficing” analysis. Journal of Documentation, Vol. 63 No. 5 pp. 680-701.

    Mansourian, Y. and Madden, A. (2007). “Methodological approaches in web search research”. Electronic Library, Vol. 25. No.1, pp. 90-101.

     Mansourian, Y. and Madden, A. (2007). “Perceptions of the web as a search tool amongst researchers in biological sciences Biologists”. New Library World Vol. 108 No. 9/10, pp. 407-421.

    Mansourian, Y. (2006). “Adoption of Grounded Theory in LIS research”. New Library World, Vol. 107 No. 9/10, pp. 386-402.

    Mansourian, Y. (2004). "Technical and non-technical aspects of the Invisible Web". Informology, Vol. 1, No 2, pp. 221-237.

    Mansourian, Y. (2004). "Intelligent search agents and information seeking through the Web environment", Informology, Vol. 1, No 4. pp. 213-231.

      Mansourian, Y. (2004). "Similarities and differences between web search procedure and searching in the pre-web information retrieval systems". Webology [Online], Vol. 1, No. 1

    Alimohammadi, D. and Mansourian, Y. (2010) Mobile Learning: Concept, Requirements and Evaluation. In Tamishra Swain (Ed.), Smart Teaching: A Transformational Approach (pp. 99-110). Bhubaneswar: Open Page India.

     Alimohammadi, D. and Mansourian, Y. (2009) Is Mobile Learning the same as Electronic Learning? Informology, Vol 5, pp.190-193.

    Ford, N. and Mansourian, Y. (2006). “The invisible web: An empirical study of ‘cognitive invisibility’”. Journal of Documentation, Vol. 62 No. 5, pp. 584-596.

      گزيده اي از آثار کوتاه تاليفي و ترجمه

    1. خواندن به مثابه شنیدن،  نشریه الکترونیکی عطف، شماره 14،
    2. مهارت در مصاحبه‌های پژوهشی: نکته‌ها و اشاره‌ها، نشریه الکترونیکی عطف، شماره 13، (فروردین 1391)
    3. پرهیز از کژی و کاستی در کیان پژوهش، نشریه الکترونیکی عطف، شماره 12 (اسفند 90)
    4. پرسش‌های پرتکرار پیرامون پژوهش کیفی، نشریه الکترونیکی عطف، شماره 11
    5. «منابع مرجع در خدمت آموزش: روش‌های ترغیب دانش‌آموزان به استفاده از منابع مرجع»، مجله رشد مدرسه فردا، پی‌درپی 58، ص. 7-3.
    6. نشر علمی زیر آوار شبه‌ترجمه‌ها. نشریه الکترونیکی عطف، ش. 10
    7. تحلیل بافت در تعامل انسان و اطلاعات. نشریه الکترونیکی عطف. ش 8.
    8. روند‌های جاری در «صنعتِ جستجو». نشریه الکترونیکی عطف. ش 7.
    9. جستجوهای دقیق و عمیق در اینترنت. مجله رشد مدرسه فردا. دوره 8، پی‌در پی 55، ص. 7-3.
    10. «اخلاق داوری در ارزیابی آثار علمی». فصلی از کتاب اخلاق پژوهش و نگارش، تهران: نشر کتابدار.
    11. هشت ضلعی مطالعه: مدلی برای خواندن. نشریه الکترونیکی عطف. ش 6.
    12. فایده‌های فرهنگی عطف. نشریه الکترونیکی عطف. ش 6.
    13. کاربردهای تلفن همراه در گسترش خدمات کتابخانه‌ها. رشد مدرسه فردا. دوره 7، بهمن 89، ص. 14-10.
    14. سوزن در انبار کاه: روشهای بازیابی و معیارهای ارزیابی منابع اطلاعاتی در محیط وب. مجله رشد مدرسه فردا. دوره 7، ص.6-8.
    15. تناقضهای پنهان و آشکار دنیای اینترنت. نشریه الکترونیکی عطف. ش 4.
    16. سرقت علمی و روشهای پیش‌گیری از آن. مجله رشد مدرسه فردا. دوره 7، شماره 47، مهر 89، ص.6-9.
    17. بهترین کتابخانه دنیا کجاست؟ نشریه الکترونیکی عطف. ش 3.
    18. یک قدم برای انجمن. خبرنامه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران. شماره 33، ص. 10-5.
    19. سواد اطلاعاتی و سطوح پنجگانه آن. کتاب ماه کلیات. شماره 128، سال 11، شماره 8، ص. 8-4.
    20. کتابداری و اطلاع‌رسانی در هوای ابری. خبرنامه انجمن، سال 6، شماره 3. ص. 12- 8.
    21. آشنایی با کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی. خبرنامه انجمن، سال 6، ش 2. ص. 22- 19.
       مقاله هاي فارسي در کنفرانسهاي داخل کشور
    1. منصوریان، یزدان (1391)  سهم کیفیت خدمات و خرسندی کاربران در ارزیابی عملکرد کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی: مطالعه‌ای از جنس مردم‌نگاری خودنوشت. همایش هر کتابخانه یک رصدخانه. تهران: کتابخانه ملی. 
    2. منصوريان، يزدان (1389). جایگاه کتابخانه‌های عمومی در ارتقاء سطح پذیرش علم در جامعه.  ارائه شده در همایش کتابخانه‌های عمومی و یادگیری مادام‌العمر از نگاه ترویج علم. تهران. 17 آذر 1389.
    3. منصوريان، يزدان (1388). رويکرد کيفي و افقهاي نوين در پژوهشهاي کتابداري. ارائه شده در همايش پژوهش در کتابداري و اطلاع رساني: رويکردها، رويه ها و کاربردها"، دانشگاه تربيت معلم تهران، 12 اسفند 1388.
    4. منصوريان، يزدان (1386). گراندد تئوري چيست و چه کاربردي دارد؟ ارائه شده در همايش چالشهاي علم اطلاعات. اصفهان، دانشگاه اصفهان، 9 خرداد 1386.
    5. منصوريان، يزدان و نعيم آبادي، محمد. (1383). " نقش وب سايت کتابخانه ها در ارتقاء سواد اطلاعاتي". مجموعه مقالات همايش آموزش استفاده كنندگان و توسعه سواد اطلاعاتي 1 و 2 خرداد 1382،  ص. 403-416.
    6. منصوريان،  يزدان. (1382). " نگاهي به جنبه هاي مختلف وب پنهان: مروري بر نوشتارها". جلد 2 مقالات همايش وب سايت كتابخانه ها: طراحي و ارزيابي. ص. 251-269.
    7. منصوريان،  يزدان. (1382).  وب پنهان. همايش کتابداران شاخه خراسان انجمن کتابداري و اطلاع رساني. دانشگاه فردوسي مشهد.
    8. منصوريان، يزدان. (1380). معيارهاي ارزيابي پايگاهها و بانکهاي اطلاعات الکترونيکي. مقالات اولين همايش سراسري اطلاع رساني نيروهاي مسلح. جلد 1. ص. 499-510.

        سخنرانيهاي فارسي

      1. «ماهیت و قلمرو تفکر هرمنوتیکی در پژوهش‌های کیفی»، دانشگاه الزهرا (س)، 28 آذر 1391.
      2. « گام‌های عملی در پژوهش کیفی: از گردآوری داده‌ها تا تفسیر یافته‌ها»، انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، 23/2/91.
      3. «پرسش‌های متداول در رویکرد کیفی به پژوهش». دانشگاه الزهرا (س)، 10 اردیبهشت 1391.
      4. «مهارت‌های پرسش و پاسخ در اینترنت». فرهنگسرای معرفت، تهران، 25 بهمن 1390.
      5. «تاملی بر مبانی پارادایمی رویکرد کیفی در پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی، هفته پژوهش در دانشگاه تربیت معلم، 21 آذر 90.
      6. «چالشهای همزمانیِ حفاظت و دسترسی در منابع خاکستری»، نشست معاونان پژوهشی دانشگاه‌های کشور، کرمانشاه،30/6/90.
      7. «مروری بر رعایت نکات اخلاقی در نگارش مقالات علمی». نشست انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری. تهران، 7/4/90.
      8. «هشت ضلعی مطالعه: مدلی برای ارتقاء مهارت‌های خواندن»، فرهنگسراهای فردوس، میثاق و نور. خرداد و تیر1390.
      9. «اصول نانوشته در اخلاق داوری علمی». همایش اخلاق علمی، دانشگاه رازی کرمانشاه، 2/4/90.
      10. « همگرایی خواست کاربران و خدمات نوین کتابخانه‌های دیجیتالی در صنعتِ جستجو»، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، 31/3/90.
      11. سخنرانی در نشست «چالش‌های پیش روی داوری نشریات علمی». نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران. 16/2/90.
      12. سخنرانی در نشست «تعامل انسان و اطلاعات: حوزه‌ها و چالش‌های پژوهشی». نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران. 14/2/90.
      13. اهمیت دسترسی به اطلاعات علمی در گسترش فعالیتهای پژوهشی. کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، 4 اردیبهشت 1390.
      14. کتابداری و اطلاع‌رسانی مبتنی بر گواه: پیوند پژوهش با برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری، دانشگاه تربیت معلم، 29 آذر 1389.
      15. جستجو  و بازيابي موثر اطلاعات علمي در منابع الکترونيکي، تهران: مديريت آرشيوها و کتابخانه هاي صدا وسيما، 23 دي 1388.
      16. رويکرد کيفي در پژوهشهاي کتابداري و اطلاع رساني. تهران: انجمن کتابداري و اطلاع رساني پزشکي، 10 دي 1388.
      17. کيفيت در پژوهش کيفي: مروري بر اعتبار داده ها و يافته هاي مطالعات کيفي. دانشگاه تربيت معلم تهران. 23 آذر 1388.
      18. تجربه اي از کتابدار بودن: روايتي از فرصت يادگيري. جشن کتابداران فردا (ادکا)، کتابخانه ملي، 26 آبان 1388.
      19. عوامل موثر بر پيدايي و پنهاني اطلاعات در محيط وب، سمينار وب مرئي و نامرئي، دانشگاه اصفهان، 5 خرداد 1388.
      20. فرايند معنابخشي به داده ها و يافته هاي پژوهشي در مطالعات کيفي، دانشگاه تربيت معلم تهران، 26 فروردين 1388.
      21. پيدا و پنهان در وب.  هشتمين همايش انجمن مطالعات برنامه درسي ايران، دانشگاه مازندران،  بابلسر،5  آبان 1387.
      22. جايگاه کتاب در عصر الکترونيک، نشست علمي به مناسبت هفته کتاب در دانشگاه تربيت معلم تهران، آبان 1387.
      23. وب معنايي: نسل جديد اينترنت، دانشگاه تربيت معلم تهران، 12 اسفند 1386.
      24. گزارش يک دهه جستجو در کتابداري و اطلاع رساني ايران، کتابخانه ملي ايران، آبان 1386.
      25. اصول و مباني مديريت کتابخانه ها و مراکز اطلاع رساني. مشهد: گردهمايي کانونهاي فرهنگي و مساجد, مرداد 1386.
      26. جستجو و بازيابي اطلاعات علمي در اينترنت، دانشگاه تربيت معلم تهران ، ارديبهشت 1386.
      27. کاربرد گراندد تئوري در پژوهشهاي علوم اجتماعي،  تهران: انجمن روانشناسي ايران، 19 مهر 1386.
      28. تاثير وب پنهان بر دسترسي به پايگاههاي بيومديکال. تهران:  کتابخانه مرکزي دانشگاه علوم پزشکي تهران. خرداد 1386.
      29. پيدايي و پنهاني اطلاعات در محيط وب، همايش انجمن کتابداري و اطلاع رساني ايران، فروردين 1386.
      30. تاثير وب پنهان بر دسترس پذيري اطلاعات در اينترنت، قم: مرکز مدارک اسلامي، اسفند 1385.
      31. کتابخانه هاي ديجيتالي: مروري بر فرصتها و چالشها. همايش کتابداران سازمان مديريت و برنامه ريزي، يزد. بهمن 1380.
      32. نقش اطلاع رساني نوين در توسعه فرهنگي، همايش بين المللي توسعه فرهنگي در تهران. دي 1379.
      33. مروري بر نقش کتابداران در کتابخانه هاي ديجيتال، همايش دانشجويان دانشگاه الزهرا، تهران: ارديبهشت، 1379.
      34. راهکارهاي اطلاع رساني در کتابخانه هاي دانشگاهي. همايش کتابداران دانشگاه فردوسي، مشهد: خرداد 1378.

      برگزاري کارگاههای آموزشي

    1. «یادگیری مهارت‌های پژوهشی در چارچوب نظریه اهداف آموزشی بلوم». انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، 28/10/1391.

    2. «آشنایی با اصول و مبانی پژوهش‌های کیفی»، تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 6 دی 1391.

    3. «اصول و مبانی رویکرد کیفی در پژوهش: مهارت‌های طراحی و اجرا». دانشگاه الزهرا (س)، 4 تیر 1391.
    4. « پیوندهای بین‌رشته‌ای در کتابداری و اطلاع‌رسانی: مهارت‌های طراحی و اجرا». انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران،‌ 27/2/91.
    5. « آشنایی با مطالعات اقدام‌پژوهی در مراکز آموزشی و پژوهشی». سرای کارنامه نشر،‌ نمایشگاه کتاب تهران،‌ 20 اردیبهشت 91.
    6. «طراحی و اجرای مطالعات اقدام‌پژوهی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی». کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، 14 فروردین 91.
    7. «اصول و مبانی رویکرد کیفی در پژوهش»، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 13 اسفند 1390.
    8. «مهارت‌های گزارش‌نویسی برای کتابداران: سی نکته در سه ساعت»، کتابخانه علوم دانشگاه تهران، 27 بهمن 1390.
    9. «مهارت‌های پژوهش و نگارش پایان‌نامه در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی»، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 21/11/90.

    10. «آشنایی با اصول و مهارت‌های مقاله‌نویسی به زبان انگلیسی»، تهران: دانشگاه شاهد، 13 بهمن 1390.

    11. «آشنایی با مهارت‌های پایه در وب‌سایت نویسی با استفاده از نرم افزار Dreamweaver ،  دانشگاه تربیت معلم، 17 دی 1390.

    12. «مهارت‌های جستجو و بازیابی اطلاعات علمی در منابع الکترونیکی»، سازمان منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر، 12 دی 1390.

    13. «آشنایی با رویکرد کیفی در پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی»، دانشگاه امام صادق (ع)، 1 دی 1390.

    14. «آشنایی با مبانی نگارش علمی و اصول مقاله نویسی»، دانشگاه امام صادق (ع)، 27 آذر 1390.

    15. « آشنایی با مبانی تحلیل محتوا و کاربردهای آن در پژوهش». انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، 3 آذر 1390.
    16. «کاربردهای رویکرد مبتنی بر شواهد،‌ تفکر تاملی و یادگیری پرسش‌مدار در کتابداری»، کتابخانه ملی، 17 شهریور 1390.
    17. «آشنایی با اصول و روش‌های داوری و نقد آثار علمی». کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 5 مرداد 1390.
    18. «بازخوانی مفاهیم بنیادی اخلاق حرفه‌ای در کتابداری و اطلاع‌رسانی». کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، 4 مرداد 1390.
    19. «هشت ضلعی مطالعه: مدلی برای ارتقاء مهارت‌های خواندن». نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 22 اردیبهشت 1390.
    20. «کاربرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد در پژوهش‌های سواد اطلاعاتی»، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 14 اردیبهشت 1390.
    21. «تاثیر پدیده وب پنهان بر سطح دسترس‌پذیری اطلاعات علمی». سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران. 11 اردیبهشت 1390.
    22. مهارتهای تصمیم‌گیری در فرایند پژوهش، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، کتابخانه ملی، 4 دیماه 1389. (به مناسبت هفته پژوهش)
    23. مهارتهای ضروری برای معلمان و دانش‌آموزان در ارزیابی کیفیت، کاربرپسندی و اعتبار منابع الکترونیکی، با همکاری آیسیسکو و یونسکو، تهران، 2 آذر 1389. (به زبان انگلیسی) Essential Skills for Teachers and Students to Evaluate the Quality, Usability and Authenticity of Electronic Resources
    24. اصول و مهارتهاي پایان‌نامه و پروپوزال‌نويسي (پيشنهاد پژوهش)، دانشکده علوم اقتصادي، تهران: 14 مهرماه 1389.
    25. مهارتهاي مصاحبه مرجع در محيطهاي واقعي و مجازي، اداره کل کتابخانه ها و آرشيوهاي صدا و سيما، تهران، 31 شهريور 1389.
    26. مهارتهاي تدوين و نگارش پايان نامه ها و رساله هاي دانشگاهي، مشهد: مرکز پژوهشهاي آستان قدس رضوي، 3 مرداد 1389.
    27. آشنايي با اصول و مباني پژوهشهاي کيفي،  مشهد: مرکز پژوهشهاي آستان قدس رضوي، 7 دي 1388.
    28. اصول و مهارتهاي مديريت اطلاعات علمي در فرايند پژوهش.  تهران: دانشگاه تربيت معلم تهران. 22 آذر 1388.
    29. آشنايي با "مهارتهاي مطالعه" و "مديريت زمان" (ويژه دانشجويان). تهران: دانشگاه تربيت معلم تهران. 8 آذر 1388.
    30. چگونه مقاله علمي بنويسيم؟ تهران:  ششمين همايش مديران و کارکنان کتابخانه ها و آرشيوهاي صدا و سيما. 25 آبان 1388.
    31. آشنايي با مهارتهاي مصاحبه مرجع در محيطهاي واقعي و مجازي، کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي، مشهد، 27 مرداد 1388.
    32. مقاله نويسي به زبان انگليسي. موسسه خانه کتاب با همکاري انجمن کتابداري و اطلاع رساني ايران، 23 ارديبهشت 1388.
    33. کارگاه آموزشي مباني نگارش علمي: اصول و مهارتهاي مقاله نويسي، دانشگاه تربيت معلم تهران ، 17 ارديبهشت 1388.
    34. جستجو  و بازيابي موثر منابع علمي  درمنابع و  پايگاههاي  اطلاعاتي، دانشگاه تربيت معلم تهران، 26 فروردين 1388.
    35. آشنايي با اصول و مباني پژوهشهاي کيفي، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).  بهمن 1387.
    36. مباني جستجو و بازيابي اطلاعات علمي در منابع و پايگاههاي الکترونيکي. تهران: موسسه پژوهشي و برنامه ريزي آموزشي. 3/11/87.
    37. مهارتهاي تدوين و انتشار مقالات علمي و پژوهشي. هشتمين همايش انجمن مطالعات برنامه درسي ايران. بابلسر، آبان 1387.
    38. کارگاه آموزشي مقاله نويسي علمي به زبان انگليسي (ويژه اعضاء هيئت علمي) دانشگاه تربيت معلم تهران. شهريور 1387.
    39. مباني نظري و اصول کاربردي روشهاي پژوهش کيفي، انجمن کتابداري و اطلاع رساني ايران, شهريور 1386.
    40. مهارتهاي تدوين و انتشار مقاله هاي علمي به زبان انگليسي, پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمي ايران، شهريور 1386.
    41. وب پنهان و تئوري پنهاني اطلاعات در وب. مشهد: مرکز پژوهشهاي اسلامي آستان قدس. مرداد 1386.
    42. در آمدي بر وب سنجي، دانشگاه بيرجند: همايش اطلاعات، اطلاع شناسي و جامعه, ارديبهشت 1386.
    43. آشنايي با روشهاي بازيابي اطلاعات علمي در اينترنت، تهران: دانشگاه تربيت معلم، بهار 1386.
    44. سواد اطلاعاتي مقدماتي، تهران: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمي ايران، بهار و تابستان 1386.
    45. آشنايي با روشهاي بازيابي اطلاعات علمي در اينترنت، دانشگاه تربيت معلم،  ارديبهشت 1386.
    46. کارگاه دو روزه فهرست نويسي منابع اينترنتي، مشهد: مرکز پژوهشهاي آستان قدس رضوي، دي 1385.

        ارائه مقاله در کنفرانسهاي علمي خارج از کشور

    Mansourian, Y. (2010). LIS Students’ Assessments of their own Writing Skills: A Qualitative Case Study, Presented in the Department of Information Studies and Interactive Media, The University of Tampere, Finland, 5 August 2010.

    Mansourian, Y. (2009). Implications of Inquiry-based Learning in Teaching the Concept of Information Visibility: a Case Study. Presented at the Learning through Enquiry Alliance (LTEA 2009) Conference, the University of Reading, 15 July 2009.

    2. Mansourian, Y. (2009). How to Merge an Inquiry-based Learning Approach in Teaching First Year LIS Students: An Action Research. Presented at the Centre for Information LiteracyResearch Event, the University of Sheffield, 23 July 2009.

    Mansourian, Y. (2008). Implications of the Information Visibility Model in Information Literacy Research and Practice. Centre for Information Literacy Research. The University of Sheffield. 13 Aug 2008.

     Mansourian, Y. (2005). “Identifying effective factors on the level of information visibility for end users on the web environment”. In: Ingwersen, P. and Larsen, B. (eds.) Proceedings of 10th International Conference of the International Society for Scientometrics and Informetrics (ISSI 2005) 2, pp. 722. Stockholm: Karolinska University Press.

     Mansourian, Y. (2005), “Enhancement of information seeking efficiency in the electronic resources”. In: The Abstract Book of Computer and Information Technology Group, Proceedings of 13th Iranian Researchers Conference in Europe, 2nd July 2005. The University of Leeds, Leeds. pp. 21-22.

     Mansourian, Y. (2004). “Searching the Invisible Web: An empirical study of users’ interactive searching behaviour in the opaque side of the web environment”. In: Dearden, A. & Watts, L. (eds.) Design for Life: Proceeding of the 18th British HCI Group Annual Conference, 6-10 Sept 2004, Leeds Metropolitan University, pp. 231-232. Bristol: Research Press International.

       سخنراني در کنفرانسها و سمينارهاي خارج از کشور

    1.       Mansourian, Y. and Webber, S. (2006). “Context in web searching: implications for information literacy”. Librarians' Information Literacy Annual Conference (LILAC2006). 27th - 29th March 2006, Leeds University, Leeds.

    2.       Mansourian, Y. (2006). “Exploring the concept of information visibility on the World Wide Web”. Quantitative Methods for Internet Research. 6th - 8th April 2006, University of Wales, Aberystwyth.

    3.       Mansourian, Y. (2005). “Cognitive and affective aspects of human information seeking behaviours.” The Annual Interdisciplinary Conference for Postgraduate Students in the Social Sciences and Humanities, 7th April 2005, the University of Sheffield.

    4.       Mansourian, Y. (2004). “End users’ perceptions of the invisible web and their conceptualization of information retrieval failure on the web”. Information Studies Seminar Series (2004-2005). 11th October 2004, the University of Sheffield.

    5.       Mansourian, Y. (2004). “What is the invisible web?” The Annual Interdisciplinary Conference for Postgraduate Students in the Social Sciences and the Arts. The University of Sheffield.

    6.       Mansourian, Y. (2003). “Towards a model of user-oriented aspects of the invisible web”. Information Studies Seminar Series. 8th December 2003, the University of Sheffield.

        ارائه پوستر در کنفرانسهاي خارج از کشور

    1.       Mansourian, Y., Ford, N. & Webber, S. (2006), “The hidden territory of the Internet”. Second Annual Poster Competition of the UK GRAD Programme. 19th May 2006, University of Northumbria.

    2.       Mansourian, Y.; Ford N.; Webber, S. (2006), Searching in Nebulous, Uncertain or Unsatisfactory Situation (SINUOUS). 19 April 2006 in the research advisory panel at the University of Sheffield.

    3.       Mansourian, Y.; Ford N.; Webber, S. (2005), “How people search the Internet: success and failure on the online world, Annual Poster Competition of the UK GRAD Programme, 26 May 05, University of Leeds.

    4.       Mansourian, Y.; Ford N.; Webber, S. (2005), Failure Ontologies: Conceptualizing Unsuccessful Searches (FOCUS). Promoting Information Literacy for Information and Computer Sciences, 8th June 2005, University College Worcester, UK.

        نقد کتاب و مصاحبه ها به زبان انگليسي

    1.       Mansourian, Y. (2006). "Review of: Ingwersen, P., & Jarvelin, K. "The Turn: Integration of Information Seeking and Retrieval in Context." Dordrecht, the Netherlands: Springer, 2005. Webology, Vol. 3, No. (3), Book Review 4. Available at: http://www.webology.ir/2006/v3n3/bookreview4.html

    2.       Mansourian, Y. (2006). "Chemoinformatics and the World Wide Web: An Interview with Professor Peter Willett." Webology, Vol. 3 No. (2), Article 27. Available at: www.webology.ir/2006/v3n2/a27.html

    3.       Mansourian, Y. (2005). "The past, present and future of web search research: an interview with Dr. Amanda Spink". Webology, Vol. 2 No. (2), Article 15. Available www.webology.ir/2005/v2n2/a15.html

    4.       Mansourian, Y. (2004). "Review of: Spink, A., & Jansen, B. J. Web Search: Public Searching of the Web. Dordrecht, the Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2004". Webology [Online], Vol. 1 No.2 Available at: http://www.webology.ir/2004/v1n2/bookreview1.html

    مصاحبه ها و یادداشتهای کوتاه:

    1. «شالوده شکنی در پژوهش»، سخن هفته لیزنا،  شماره 160، 18 آذر 1392.
    2. «زبانی که ظرف اندیشه است»،  سخن هفته لیزنا، شماره 158، 4 آذر 1392.
    3. «چارچوب نظری و مفهومی در پژوهش»، سخن هفته لیزنا،  شماره 155، 13 آبان 1392.
    4. «لطفاً بعد از نقطه فاصله بگذارید»، سخن هفته لیزنا، شماره، 152، 22 مهر 1392. 
    5. «شش آدم نامرئی در یک گفتگوی ساده»، سخن هفته 167، 7 بهمن 1392. 
    6. «به علم اطلاعات و دانش شناسی خوش آمدید!» سخن هفته 149، اول مهر 1392.
    7. «کارکردهای اجتماعی ترویج خواندن» سخن هفته لیزنا، شماره 146، 11 شهریور 1392.
    8. «فهرستی ناتمام از انگیزه های ناپیدای خواندن» سخن هفته لیزنا، شماره 139، 24 تیر 92.
    9. «پویایی ذهن و شیوایی زبان»، سخن هفته لیزنا، شماره 134، 20 خرداد 92. 
    10. «سخن چون برابر شود با خرد» یادداشتی در بزرگداشت روز فردوسی. سایت لیزنا، 25 اردیبهشت 1392.
    11. «تاوان تحقیر ترجمه»، سخن هفته لیزنا، شماره 133، 13 خرداد 92. 
    12. «عکسی از علم در قابی از فلسفه»، سخن هفته لیزنا، شماره 132، 6 خرداد 92.
    13. «نهضت آهستگی: بازگشتی به سنتهای کهن» سخن هفته، سایت لیزنا، 05 فروردین 1392.
    14. «در نکوداشت و نکوهش روش پژوهش». گاهی دور و گاهی نزدیک، پایگاه تحلیلی خبری لیزنا، 29 دی 1391.
    15. «مشارکت کتابداران در پژوهش‌های میان‌رشته‌ای». پایگاه تحلیلی خبری لیزنا، سخن هفته 102. 8 آبان 1391.
    16.  «توان آگاهی‌بخشی اطلاعات»، پایگاه تحلیلی خبری لیزنا سخن هفته 96، 27 شهریور 1391.
    17. «تمایل به تعمیم در تحقیق»، پایگاه تحلیلی خبری لیزنا سخن هفته 94، 13 شهریور 1391.
    18. «سهم سرمایه‌های انسانی در ساخت کتابخانه‌های فردا»، پایگاه تحلیلی خبری لیزنا سخن هفته 92، 30 مرداد 1391.
    19. «سایه تردید در سراسر تحقیق»، پایگاه تحلیلی خبری لیزنا سخن هفته 90، 16 مرداد 1391.
    20. «اثبات اصالت در پژوهش»، پایگاه تحلیلی خبری لیزنا سخن هفته 86، 19 تیر 1391.
    21. «آیا پژوهش فرایندی مکانیکی است؟»، پایگاه تحلیلی خبری لیزنا سخن هفته 84، 5 تیر 1391.
    22. «از ابتکارهای ناشران در انتخاب آثار برتر»، پایگاه تحلیلی خبری لیزنا سخن هفته 82، 22 خرداد 1391.
    23. « صعود در رتبه و سقوط در محتوا»، پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. 2 اردیبهشت 1391.
    24.  «کاربردپذیری یافته‌های پژوهشی: پلی میان نظر و عمل». پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. سخن هفته شماره 73. 21 فروردین 1391.
    25.  «سبک و ساختار پژوهش‌های ساده ولی سودمند». پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. سخن هفته شماره 68.  8 اسفند 1390.
    26. «سهم توصیف و مقایسه در فرایند پژوهش». پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. سخن هفته شماره 62، 26 دی 1390.
    27. «پیامدهای دسترسی آزاد و مشروط به منابع خاکستری» پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. سخن هفته شماره 54. 30 آبان 1390.
    28. «پژوهش‌های ایستا و خطی و پژوهش‌های پویا و غیرخطی». پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. سخن هفته شماره 47. 11 مهر 1390.

    29. «کامیابی و ناکامی آثار علمی در ساخت و انتقال پیام» پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. سخن هفته شماره 43. 14 شهریور 1390.

    30. «میزان ماندگاری و سطح اثربخشی یافته‌های پژوهشی» پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. سخن هفته شماره 38. 10 مرداد 1390.
    31. «پایبندی به اخلاق علمی و پیشگیری از فریبکاری در سایه علم» پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. سخن هفته شماره 35. 20 تیر1390.
    32. «اهمیت خلاقیت در انتخاب موضوع پژوهش». پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. سخن هفته شماره 28. 2 خرداد 1390.
    33. « چرخه تولید و کاربرد منابع مرجع تخصصی». پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. سخن هفته شماره 21، 15 فروردین 1390.
    34. «مرز انسجام و انعطاف در پژوهش». پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا). سخن هفته  شماره 16، 2 اسفند 1389.
    35. « افراط و تفریط در استناد». پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا). سخن هفته  شماره 11، 27 دی 1389.
    36. ثبات و بی‌ثباتی منابع اینترنتی، سخن روز خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)،  28 آذر 1389.
    37. کتابداری و اطلاع رسانی مبتنی بر شواهد. پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا). سخن هفته 1، 17 آبان 1389.
    38. روز كتابدار؛ نماد توجه جامعه به مطالعه و كتابخانه، خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)،  27 آبان 1389.
    39. ابزاري براي ارزيابي كلي كتابخانه‌ها تدوين نشده است، خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)،  4 آبان 1389
    40. عيار و معيار داوري آثار علمي. سخن روز خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)،  30 شهريور 1389.
    41. راه‌اندازي گرايش علم‌سنجي، كتابداري را پويا مي‌كند. سخن روز خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)،  22 تيرماه 1389.
    42. علم در ترازوي علم سنجي. سخن روز خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)،  16 تيرماه 1389.
    43. شباهتهاي ورزش با مطالعه، سخن روز خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)،  18 ارديبهشت 1389.
    44. ماهيت پژوهشهاي کتابداري ميان رشته اي است،  مصاحبه با خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)،  13 دي 1388.
    45. تركيب رويكردهاي مختلف، ملاك ارزيابي عملكرد كتابخانه‌ها باشد، مصاحبه با خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)،  16 مرداد 1388.
    46. ضعف تاليف، زنگ خطري براي نشر تخصصي كتابداري است، مصاحبه با خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)، 29 فروردين 1388.
    47. رويكرد دروس غيرتخصصي كتابداري تغيير كند، مصاحبه با خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)، 10 اسفند 1387.
    48. رويكرد كيفي در پژوهش كتابداري ايران مغفول مانده است، مصاحبه با خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)،  29 بهمن 1387.
    49. پژوهش‌هاي كتابداري بايد كاربردي شود، مصاحبه با خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)، 2 دي 1387.
    50. كتابداران بايد مشاوران اطلاع‌رساني باشند، مصاحبه با خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)،  11 دي 1387.
    51. كتابخانه‌هاي ما بايد نهاد اجتماعي باشند، مصاحبه با خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)، 15 اسفند 1386.
    52. نیازهای تازه؛ پاسخهای جدید. مصاحبه با مجله رشد مدرسه فردا. دوره 5، شماره پی‌درپی 31. مهر 1387.ص 4-9.
     راهنمایی، مشاوره و داوری پایان‌نامه

    مشاوره پایان‌نامه «جایگاه مفهوم سالمندی در امهات متون ادبیات فارسی». دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، نگارش شراره فرزانگان، تاریخ دفاع: مهرماه 1390.

    مشاوره پایان‌نامه «بررسی چگونگی شکل‌گیری فرهنگ یادگیری در کلاس‌های درس ریاضی مبتنی بر تدریس مشارکتی در پایه پنجم مدارس ابتدایی دخترانه» نگارش اعظم عابدی، دانشگاه تربیت معلم تهران، تاریخ دفاع:  تیرماه 1390

    مشاوره پایان‌نامه «ارزیابی نظام آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران با استاندارد ملی آموزش الکترونیکی (ISIRI 10000): مطالعه موردی کارشناسی ارشد کارآفرینی»، نگارش محمود اهرپور فیض نیا، دانشگاه تهران، دانشکده کارآفرینی، تاریخ دفاع: دیماه 1389.

    راهنمایی پایان‌نامه «ارزیابی رابط‌كاربر وب سایتهای کتابخانههای كودكان و نوجوانان به منظور ارائة راهكاری برای طراحی یك رابط‌كاربر مناسب»، نگارش مونا میرحسینی، دانشگاه شهید بهشتی، تاریخ دفاع: شهریور 1389.

    راهنمایی «تحلیل محتوای پرسش‌های متداول وب‌سایت‌های کتابخانه ای و ارائه الگوی پیشنهادی: مطالعه وب‌سایت‌های کتابخانه‌های ملی، دانشگاهی و عمومی»، نگارش حمیده بختیاری، دانشگاه شهید بهشتی، دفاع: شهریور 1389.

    راهنمایی پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی میزان پایداری استنادهای اینترنتی در مقالات پژوهشگران ایرانی: مطالعه موردی در مجله های ISI» نگارش پروین غزنوی، دانشگاه شهید بهشتی، تاریخ دفاع: فروردین، 1389.

    مشاوره پایان‌نامه « بررسی تجربه ی دبیران زن شهرستان ایذه از ایفای همزمان نقش كار- خانواده و چگونگی تدریس آنها  در این موقعیت». نگارش مژگان کرد، دانشگاه تربیت ‌معلم تهران،  تاریخ دفاع: خرداد 1389.

    مشاور  بررسی عوامل رفتاری- فرهنگی  موثر بر تعامل اطلاعات در محیط وب از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، نگارش علی عظیمی، دانشگاه علوم پزشکی ایران،  تاریخ دفاع: بهمن 1387.

    داوری چندین پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری در رشته‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی، تکنولوژی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی، مدیریت آموزشی.

    • نقد و بررسی کتابهای فارسی و انگلیسی
    1. نقد و بررسی کتاب «اخلاق انتشارات علمی». کتاب ماه کلیات، ش. ۱۷7، شهریور 1391، ص. 53-48.
    2. نقد و بررسی کتاب «مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای». کتاب ماه کلیات، ش. ۱۷5، تیر 1391، ص. 60-56.
    3. نقد و بررسی کتاب « کتابخانه‌های دانشگاهی و فرهنگ دانشجویی: آنچه اکنون می‌دانیم». کتاب ماه کلیات، شماره 178،‌ مهر 1391.
    4. نقد و بررسی کتاب « کاربران اطلاعات و کاربردپذیری در عصر دیجیتال». کتاب ماه کلیات، شماره 178،‌ مهر 1391.
    5. نقدی بر کتاب « راهنمای آموزش سواد اطلاعاتی: 101 نکته کاربردی». کتاب ماه کلیات، شماره 178،‌ مهر 1391.
    6. نقد و معرفی «داوری و مدیریت مقاله در مجله‌های علمی: راهکارهایی برای عملکردی شایسته». کتاب ماه کلیات، ش 177،‌ شهریور 91.
    7.  نقد کتاب «پژوهش کیفی: طراحی و اجرا» کتاب ماه کلیات، شماره 172، سال 14، ش. 4، فروردین 1391، ص. 79-76.
    8. نقد  کتاب «وب معنایی: مفاهیم و تکنیک‌ها» کتاب ماه کلیات، شماره 165، سال 14، ش. 9، شهریور 1390. ص. 26-22.
    9. نقد کتاب «وب پنهان: راهنمای گام به گام جستجوی اطلاعات عمیق از اینترنت». کتاب ماه کلیات، شماره 153، سال 13، شماره 9، ص. 31-35.
    10. نقد کتاب «پیوندهای میان رشته ای اطلاع شناسی، نقدی بر کتاب درآمدی بر اطلاع شناسی: کارکردها و کاربردها». کتاب ماه کلیات، شماره 148، ص. 23-20.
    11. نقد و بررسی کتاب «خدمات مرجع و اطلاع‌رسانی»، کتاب ماه کلیات، شماره 142، مهر 1388، ص. 22- 18.
    12. نقد و بررسی کتاب «البته واضح و مبرهن است که ...»، کتاب ماه کلیات، شماره 140،  مرداد 1388، ص. 28 - 24.
    13. نقد و بررسی کتاب «فلسفه کتابداری و اطلاع‌رسانی»، کتاب ماه کلیات، شماره 132، آذر 1387، ص. 36 - 34.
    14. نقد و بررسی کتاب «نگارش علمی: از انتخاب موضوع تا چاپ‌سپاری». کتاب ماه کلیات، شماره 127، تیر 1387، 66 - 62.
    15. نقد و بررسی کتاب «روش پژوهش مطالعه موردی: نظریه، ابزار و اجرا». کتاب ماه کلیات. شماره 163، تیر 1390. ص. 57-54.
    16. نقدی بر کتاب « پژوهش کیفی: مطالعه آنچه رخ می‌دهد» کتاب ماه کلیات. شماره 163، تیر 1390. ص. 60-57.
    17. نقدی بر کتاب « اقدام‌پژوهی و عملکرد مبتنی بر بازاندیشی: روش‌های خلاقانه برای تسهیل فرایند بازنگری و یادگیری». کتاب ماه کلیات. شماره 163، تیر 1390. ص. 63-60.
    18. نقدی بر کتاب «مهارت‌های ارتباطی: نردبان موفقیت برای حرفه‌مندان» کتاب ماه کلیات،  شماره 171، اسفند 1390، ص. 45-41.
    19. نقدی بر کتاب «مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشید» کتاب ماه کلیات، شماره 171، اسفند 1390، ص. 49-45.
    20.   نقدی بر کتاب «شنیدن و ارتباطات انسانی در قرن بیست و یکم» کتاب ماه کلیات، شماره 171، اسفند 1390، ص. 52-49.
    21.  نقدی بر کتاب «تشریح تحقیق: چگونه پیام خود را به مخاطبان اصلی برسانیم و پژوهش خود را بهبود بخشیم». کتاب ماه کلیات، سال 14، ش.1، دی‌ 1389، ص. 51-48.
    soheili@tmu.ac.ir    Tel: (+98261) 4575011-13    Fax:  (+98261) 4575012